søndag 31. januar 2010

Enda en spiker i kisten til KrF


Jeg surfet innom Dagbladet og leste denne artikkelen om Inger Lise Hansen som ønsker å gjøre KrF mer liberalt og endre Israel-politikken.
Det er nesten litt tragisk å observere dette. Man kan til en viss grad sammenlikne det fløyen til Inger Lise Hansen forfekter med enkelte menigheter som har synkende medlemstall og hvor man prøver å bli liberale (rause og inkluderende...) for å favne flest mulig, men til syvende og sist blir sittende med skjegget i postkassen. Det blir til slutt så utvannet at det ikke blir noe alternativ for noen. Venstresiden i Krf er rimelig sosialistiske i holdningen og hvis man ser bort fra det de definerer under paraplyen "menneskeverd", så kunne flere ledende Krf'ere like gjerne gått over til et rent sosialistisk parti, eller sosialdemokratisk, som man ynder å kalle seg.
Hvis partiet både skal bli liberale i forhold til saker som engasjerer mange aktive kristne OG vil fjerne troskravet til medlemmene, så er ikke jeg i mye tvil om at det går til helvete (i overført betydning, herre jemini!) for Krf. Hva blir igjen? Et verdiliberalt og kvasisosialistisk parti som ingen gidder å stemme på. 
Krf bør heller bli tydelige og gjerne kontroversielle i forhold  til saker PK-mafiaen* har definert som rett. De bør også ha en politikk hvor de forholder seg til Israel på et bibelsk grunnlag. ( Jeg sier ikke at man skal støtte alt staten Israel foretar seg og i tillegg hate arabere, men dette med midtøsten er jo en egen debatt i seg selv som jeg lar ligge...)  Ikke det at man er avhengig av Bibelen for å støtte Israel!  Dette vil også en del være uenig i, men det er jo nettopp uenighet som viser at det er forskjeller og gir folk ALTERNATIVER når de skal stemme! En av hovedgrunnene til at KrF er på dette historisk lave nivået, er nok det faktum at de ikke er tydelige nok.
For meg har det aldri vært aktuelt å stemme Krf, så jeg snakker ikke på mine egne vegne. Ei heller stemmer jeg Frp eller Demokratene, hvis noen skulle la seg friste til å tenke noe slikt.

*PK=politisk korrekt

5 kommentarer:

  1. De har absolutt havnet i en identitetskrise ja. Nå har kanskje behovet for et kristent parti rent ut i sanden også. Er det ikke litt arrogant å legge beslag på såkalte kristne verdier og føre politikk i kristennavnet når det tross alt er mye uenighet om hva som er kristne interesser på samfunnsplan.

    En ting som provoserer meg er når Høybråten går ut og henvender seg til alle som vil kjempe for kristne verdier. Men hvilke saker engasjerer krf seg i? Sosialpolitikk og bistand for det meste, og er det unikt kristent?

    SvarSlett
  2. Da jeg leste det du skrev, kom jeg til å tenke på et sitat fra avdøde KrF-høvdingen Kåre Kristiansen: "Om du fjerner kristen tro og moral fra samfunnet, sitter du ikke igjen med den søte humanismen, men med det svarte hedenskapet."

    SvarSlett
  3. ha ha! ja det var en tid et slikt utsagn gav mening, men jeg håper vi har beveget oss framover siden da.

    SvarSlett
  4. Jeg tror absolutt hun er inne på noe, Krf bør følge med i tiden for å nå ut til massene.Vi trenger ikke slike inngrodde tanker som Kjetil forfekter ;-)

    SvarSlett
  5. Jeg løfter frem noen av de tingene som jeg mener gjør KrF til et parti som skiller seg ut fra mengden og som appellerer til nettopp kristne velgere. De tingene som Inger Lise Hansen forfekter, er ting som allerede er ferdig kjempet i de andre partiene. KrF blir altså et parti med mindre særpreg. Hvis hun får fortsette med sin agenda, så tror jeg dette haltende partiet vil kunne få et dødsstøt.
    Ellers er det hyggelig om folk som ikke er logget inn skriver under med et navn. ;-)

    SvarSlett